Transwijk Energie

Vraag & antwoord

HIeronder vindt u een overzicht met vragen die het meest aan ons gesteld worden. Staat uw vraag er niet bij of is het antwoord toch niet duidelijk? Stuur ons dan een mail via info@transwijkenergie.nl

Hoe wordt het energiegebruik gemeten?

De woningen zijn voorzien van een warmtemeter voor de registratie van de energie die nodig is voor het verwarmen van de woning. De warmtemeter registreert tvens het verbruik van de energie voor het verwarmen van het warmtapwater. Op basis van deze meter wordt het verbruik met u afgerekend.

Kan ik mijn eigen temperatuur instellen?

Ja, in elke woning zit in iedere kamer een thermostaat, die u zelf kunt instellen.

Moet ik rekening houden met de soort vloerbedekking die ik kies?

De vloerbedekking moet de warmte die via de vloer in de woning komt zo goed moglijk doorgeven. De meesten soorten vloerbedekkingen kunnen worden toegepast. Of vloerbedekking ook echt geschikt is hangt af van de isolatiewaarde van de vloerbedekking of onderlaag. Meer informatie kunt u vinden op de pagina 'in uw woning'.

Is aansluiten bij het collectieve energiesysteem verplicht?

Ja, in Parc Transwijk zijn de woningen aangesloten op de WKO-installatie. HIerdoor kunt u geen contract afsluiten met een eigen energieleverancier. DIt komt omdat hij via dit systeem geen energie aan u kan leveren en andere voorzieningen niet zijn aangebracht.

Hoe storingsgevoelig is een WKO-installatie?

Het systeem wordt onderhouden door een gespecialiseerd bedrijf en is niet storingsgevoelig. De warmtepomp zelf maakt gebruik van een ingewikkelde techniek, maar wordt op afstand bewaakt. Er wordt dus snel op storingen gereageerd. Bij stroomuitval valt een warmtepomp uit. Dit is echter bij een Cv-ketel ook het geval.

Betaal ik ook voor koeling in mijn woning?

U betaalt voor koeling alleen een vast bedrag per maand. Het verbruik van koeling is helemaal gratis.

Ik ga verhuizen moet ik mijn contract opzeggen bij Transwijk Energie?

Ja, uw energie niet inbegrepen in de huur. U bent een contract aangegaan met Transwijk Energie en deze kunt u ook weer stopzetten. Via ons menu "Brochures" kunt u het verhuisformulier downloaden waarmee u uw verhuizing kunt doorgeven. Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met onze klantenservice via 088 011 97 00.

Hoe komt het Transwijk Energie tarief eigenlijk tot stand?

Als een woning in Nederland is aangesloten op een collectief verwarmingssysteem, dan worden de volledige integrale kosten voor verwarmen vergeleken met die van een op aardgas aangesloten woning. Dit om te voorkomen dat mensen bij een verwarmingsstyeem meer zouden moeten betalen dan bij een gasgestookte woning. Om dit wettelijk te regelen, is de warmtewet van kracht. Deze wet beschermt de consument en bepaalt onder andere de maximale warmteprijs.

Jaarlijks stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de maximumprijzen vast en houdt toezicht op naleving van deze wet. Het warmtetarief is opgebouwd uit vier onderdelen: Vastrecht warmte; maximumprijs ACM € 281,78 per jaar, meettarief; maximumprijs ACM € 24,78 per jaar, kosten warmtewisselaar; de Warmtewet stelt dat de vergoeding hiervoor is gebaseerd op werkelijke kosten van aanschaf, onderhoud, beheer en vervanging en het variabel warmtetarief (prijs per GJ); maximumprijs ACM € 22,64 per verbruikte gigajoule (GJ).
Wat voorheen dus vastrecht warmte heette, bestaat per 1 januari 2014 uit vastrecht warmte, meettarief en kosten voor de warmtewisselaar.

Is een WKO-installatie milieuvriendelijk?

Ja, dit systeem is zeer milieuvriendelijk en heeft een hoog comfortniveau. Het systeem zorgt voor 25 tot 45% minder CO² uitstoot.

Mijn vloerverwarming werkt traag?

Vloerverarming geeft een gelijkmatige warmte af. Dit zorgt ervoor dat de reactietijd ook langer is. U kunt dan ook uw woning niet 'even snel' een paar graden warmer stoken. Daarom kunt u de thermostaat het beste op dezelfde temperatuur laten staan. Dus ook 's nachts. Dit kost ook minder energie.

Klantenservice

 

Een storing komt altijd op een ongelegen moment. Wij willen uw storing dan ook graag verhelpen. Bel 088 011 97 00 (€ 0,30/minuut) om uw storing te melden. Is de storing minder dringend, dan kunt u ook een melding doen via het contactformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

De 24 uur storingsdienst is uitsluitend bij extreme kou beschikbaar (vanaf -5°C) via doorschakeling naar onze installateur, Van Losser Installaties.

Heeft u een vraag? Kijk eerst of deze hiernaast wordt vermeld. Is dat niet het geval, bel dan met de klantenservice van Transwijk Energie, telefoonnummer 088 011 97 00 (€ 0,30/minuut of stuur uw vraag naar ons via het contactformulier. Wij nemen uw vraag dan zo snel mogelijk in behandeling.